De nieuwe economie is het einde van bezit

Volgens visionair Thomas Rau staan we aan de vooravond van een grote transitie. De hedendaagse consument stelt flexibiliteit en goede service boven bezit. Een consument wil geen auto, maar wil daar gewoon gebruik van maken wanneer hij deze nodig heeft en nergens aan vast zitten. Waarom betalen voor iets wat je niet gebruikt? Als je als bedrijf wil overleven zal je je flexibel op moeten stellen. ‘Pay per use’ zal volgens deskundigen de norm worden in alle sectoren.

‘Pay per use’ wordt al enige tijd gehanteerd in bijvoorbeeld de vervoerssector. In het openbaar vervoer heb je de keuze om enkel te betalen voor een ritje met de bus, trein, tram of metro. Zonder daar een abonnement voor af te sluiten. Uber heeft de hele wereld veroverd met zijn online taxiservice. Je bestelt eenvoudig een taxi met je mobieltje en rekent met dezelfde app af. ‘Pay per use’ doet zijn intrede nu ook in andere sectoren.

Een doorsnee dag van een toekomstige consument

Hij staat ‘s ochtends op en kijkt verschrikt door het raam, het regent.. Hij besluit om een Car2Go te pakken en plant op het laatste moment nog een meeting in bij Ziferblat. Na nog een uurtje geluncht te hebben met zijn gezelschap, vindt hij het wel welletjes. Hij heeft zin om te sporten en brengt een bezoekje aan de dichtstbijzijnde sportschool van PayAsUGym. Kortom, de moderne consument wil nergens aan vastzitten en alleen betalen voor zijn gebruik. Dus ook met zijn auto, werkplek en sportschool. Bovenstaande dagindeling lijkt misschien nog ver weg, mede doordat deze diensten nog niet overal beschikbaar zijn, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel. We nemen de 3 eerder genoemde wereldwijde voorbeelden van ‘pay per use ‘ verder onder de loep.

1. Car2Go, een auto gebruiken zonder bijkomende sores

Een succesvol internationaal voorbeeld van ‘pay per use’ is Car2go. Het Duitse bedrijf biedt (oplaadbare) auto’s aan in de stad waarbij de gebruiker enkel betaalt voor het gebruik van de auto. Wereldwijd heeft het al 3 miljoen gebruikers. In Nederland zijn dit er momenteel zo’n 56.000. Dat is fors, aangezien deze service alleen in Amsterdam wordt aangeboden, maar met een jaarlijkse gebruikersgroei van 30% zullen andere steden snel volgen.

Car2go is een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat inspeelt op de wens van gebruikers om geen bezit te hebben. Consumenten willen geen auto bezitten waarmee ze om het half jaar naar de garage moeten, of waarbij ze een dure parkeervergunning moeten aanschaffen. Ze willen gebruikmaken van een service en alleen betalen voor het moment dat ze in de auto rijden. Een parkeervergunning of betalen voor een parkeerplek is ook verleden tijd, omdat Car2go dit zelf heeft geregeld met de gemeente. Je kunt de auto simpelweg op elke reguliere parkeerplek neerzetten.

Pay per use

 

2. PayAsUGym, onbezorgd en overal sporten

Bij PayAsUGym hoef je geen abonnement bij één sportschool af te sluiten om fit te blijven. Met PayAsUGym kun je bij honderden sportscholen terecht in Groot-Brittannië. Je betaalt alleen voor de tijd dat je in een bepaalde sportschool binnen bent geweest. Dit maakt je enorm flexibel. Zo kun je in de sportschool vlakbij je werk terecht, maar ook bij een gym als je een weekendje weg bent of op zakentrip.

Met een service als PayAsUGym voorkom je dat je bij een blessure of tijdens een vakantie zinloos doorbetaalt voor je sportschool. Met het ‘pay per use’ principe past de onderneming zich  aan de consument aan, in plaats van andersom. Deze vrijheid en dus flexibiliteit staat voorop bij de moderne consument. 

3. Ziferblat, een werkplek met alle gemakken gebruiken wanneer jij dat wil

De slogan van Ziferblat is ‘’Everything is free; except the time you spend’’. Bij dit van oorsprong Russische ‘anti-cafe’ kun je gratis eten en drinken. Thee, koffie, snacks, yoghurt, granenontbijt, koekjes… ze zijn allemaal gratis. Je hoeft alleen te betalen voor de tijd dat je binnen bent. De vestigingen zijn vormgegeven in een huiskamersfeer en zijn natuurlijk voorzien van razendsnel wifi.

Ziferblat is vrij vertaald ‘’Wijzerplaat’’ uit het Russisch en maakt hiermee een knipoog naar het ‘pay per use’ gedachtegoed. Naast vestigingen in Rusland, openen er gestaag locaties in Groot-Brittannië, België en Frankrijk. Ziferblat heeft als oogmerk mensen bij elkaar te brengen. Zo is er een keuken aanwezig waar men zelf eten kan bereiden en zijn er ruimtes beschikbaar om te vergaderen.

 

Tapperuse brengt ‘pay per use’ naar de vrijetijdssector

Aan de bovenstaande voorbeelden valt te herleiden dat ‘pay per use’ razendsnel terrein wint in onze samenleving. Tapperuse speelt in op deze behoefte door het principe naar de vrijetijdssector te brengen. Want een dagje uit met de familie loopt vaak anders dan gepland. Dochtertje voelt zich plots niet lekker tijdens een dagje in het zwembad, zoon verveelt zich na een kwartiertje al in het museum en soms willen kinderen gewoon een kort bezoekje aan de dierentuin brengen, om alleen even het pasgeboren olifantje te bewonderen.

Als bedrijf wil je inspelen op de behoefte van de klant om flexibel te blijven. Tapperuse maakt het mogelijk om de consument per minuut te laten betalen. Met de app tap je het hele gezin eenvoudig in. Willen ze na een paar uur struinen al naar huis? In een handomdraai tap je iedereen weer uit. Betalingen verlopen soepel, snel en achteraf via AfterPay.

Met Tapperuse stimuleer je als locatie spontaan bezoek van klanten. Door de vrijheid en het gemak bereik je nieuwe, blije en terugkerende bezoekers. Locaties hebben bovendien de mogelijkheid om de prijs per minuut te verhogen en verlagen, afhankelijk van hun eigen ervaringen. Denk aan veranderlijke weersomstandigheden of vakantieperiodes. Deze vorm van dynamic pricing is al jaren zeer succesvol in de reisindustrie en zorgt voor een betere bezoekersspreiding en hogere omzet.

Geïnteresseerd? Vraag een vrijblijvend gesprek aan met een van onze sales managers. Zij leggen je graag alles uit over Tapperuse.

 

 

LEES HET VOLGENDE BERICHT
Uit met kinderen – Voorkom een fiasco!
LEES HET VORIGE BERICHT
Het consumententijdperk is aangebroken: vanaf nu bepaalt de consument