Het consumententijdperk is aangebroken: vanaf nu bepaalt de consument

De klant is niet alleen koning, maar nu ook nog de baas. En die status kunnen we maar beter accepteren. Er was een tijd waarin er als een malle geconsumeerd werd, en daar bijna niet tegenaan te fabriceren en ondernemen viel. Na dit fabricagetijdperk waarin mensen hard werkten en loyaal waren naar merken en bedrijven, leiden allerlei technische uitvindingen en veranderingen tot een vrijere moraal, meer zelfontplooiing en een bijkomend stukje onvrede. In het distributietijdperk moest de klant in de watten gelegd worden, anders raakten we hem kwijt.  

Hallo klant met torenhoge verwachtingen

In het informatietijdperk zorgden nieuwe communicatievormen, zoals het internet en smartphones, voor zelfredzaamheid en levensgeluk. Pinnen en mobiel bankieren raakten ingeburgerd en social media kregen de macht om je merk te maken of kraken. Sinds 2010 bevinden we ons in het consumententijdperk. In dit tijdperk heeft de consument torenhoge verwachtingen. Het draait allemaal om flexibiliteit, gemak en persoonlijk contact. “Service is het nieuwe adverteren.” zegt trendwatcher Igor Beuker treffend. “Je kunt wel roepen dat je de beste bent. Maar als je restaurant 44 tweesterren-recensies op TripAdvisor heeft omdat je eten niet te vreten is, houdt het op.”

De moderne consument in de vrijetijdssector

Een trend die thuishoort in het consumententijdperk, is ‘pay per use’ (betalen voor gebruik). We kopen een artikel in plaats van een krant (Blendle) en betalen een keertje voor sporten in plaats van een abonnement (SmartFit). Parkeergeld betalen we via onze mobieltjes, en alleen voor de tijd dat we ergens staan (Yellowbrick en andere parkeer-apps). Ook in de vrijetijdssector, waar de keuze reuze is, kunnen we meegaan met de ‘pay per use’ trend. De moderne consument wil vrijheid en gemak, niet van tevoren beslissen om een volledige dag ergens door te brengen. Dat ziet hij later wel. Hij bepaalt zelf wanneer, hoe lang en voor hoeveel.

Omarm de nieuwe manier van consumeren

Geef je bezoekers de mogelijkheid om alleen te betalen voor de tijd dat ze op je locatie zijn, of de tijd dat ze je product gebruiken. Je zult zien dat ze het zo erg waarderen, dat je ze vaker terugziet. Het maakt je locatie aantrekkelijk voor vele nieuwe bezoekers. Bezoekers die al gewend zijn aan deze nieuwe manier van consumeren. Die niet de verplichting willen van een auto, maar voordelig een Uber nemen. Of een Car2Go instappen op de hoek van de straat en afrekenen voor de kilometers die ze ermee rijden. Die in de supermarkt een klein bakje ananas kopen voor relatief veel geld, gewoon omdat het makkelijk is en ze niet per se een hele ananas lusten.

Per minuut betalen voor uitjes

Met Tapperuse maken we ‘pay per use’ mogelijk in de vrijetijdssector, dat wil zeggen dat bezoekers per minuut kunnen betalen bij uitjes als sauna’s, dierenparken, binnenspeeltuinen zwembaden, klimbossen, musea en attractieparken. Locaties die zich bij ons aansluiten laten de moderne consument flexibel zijn in de besteding van tijd en geld. Die vrijheid en het gemak van onze app zorgen voor vele nieuwe bezoekers, waaronder spontaan en kort bezoek. En niet onbelangrijk: deze nieuwe betaalmethode leidt tot blije bezoekers die vaker terugkomen. Niet uit verplichting, maar omdat ze er zelf zin in hebben. En uiteindelijk is dat waar het in het consumententijdperk om draait.

Geïnteresseerd? Vraag een vrijblijvend gesprek aan met een van onze sales managers. Zij leggen je graag alles uit over Tapperuse.

 

 

LEES HET VOLGENDE BERICHT
De nieuwe economie is het einde van bezit
LEES HET VORIGE BERICHT
Voordeeluitje in de herfstvakantie