Interview Krijn van Dijk, KidsZoo

Regent het pijpenstelen, dan is het bij KidsZoo juist feest. In deze grote indoor speeltuin klimmen, glijden en ravotten de kinderen er op los, terwijl hun ouders, opa’s, oma’s of begeleiders in luxe loungen. 

Sinds maart hanteert het speelparadijs onze nieuwe betaalmethode. We spreken oprichter en directeur Krijn van Dijk over Tapperuse.  

Waarom heb je ervoor gekozen om je bezoekers per minuut te laten betalen?

Vóór Tapperuse boden we al verschillende entreemogelijkheden aan, zoals jaarpassen, halfjaarpassen en rittenkaarten. Tappen® is een meerwaarde voor dit aanbod, een nieuwe service die ik mijn bezoekers bied, geen vervanging van de huidige opties. Per minuut betalen is ideaal voor kinderen die na schooltijd nog even een uurtje willen komen spelen of KidsZoo nog niet kennen en benieuwd zijn hoe het is. Daarbij is het een fijne optie voor gezinnen die wel de intentie hebben om lang te blijven, maar soms toch vroegtijdig moeten afhaken. 

Werk je ook met dynamische beprijzing, oftewel varieer je met de prijs? 

Ja, vanaf het begin varieer ik met de prijs. Dat deed ik trouwens ook vóór Tapperuse al, zo zijn de kleintjes die nog niet naar school gaan doordeweeks wat goedkoper. Eerder heb ik ook met kortingsacties geëxperimenteerd, bijvoorbeeld op momenten dat het wat rustiger was door het mooie weer. Maar zodra je begint met korting geven, verwachten je bezoekers dat terug. Vragen ze er zelfs actief om. Het is veel interessanter om met de minuutprijs te variëren. In het bepalen van de prijs houd ik rekening met o.a. het weer – onze binnenlocatie is veel minder aantrekkelijk bij warm en zonnig weer – en de gemiddelde verblijfsduur. Het is nog wat zoeken, maar leuk om mee te spelen. 

Merk je verschil tussen je vaste bezoekers en Tapperuse bezoekers?

Niet echt. Met gadgets is dat vaker zo, denk ik, dan zijn de early adapters misschien wat nerdy? Sowieso komt hier een verscheidenheid aan bezoekers. Voor gezinnen die weinig te besteden hebben en echt sparen voor een uitje als KidsZoo, is Tapperuse interessant, maar ook voor de hardwerkende dubbelverdieners, waarbij tijd eerder de beperkende factor is. Misschien zien we trouwens wel een verschil in leeftijd; tot nu toe tappen® hier vooral jonge ouders. Toch is de zilveren generatie voor ons ook interessant. De opa’s en oma’s zijn een stuk digitaler dan we soms denken en heel handig met tablets. Misschien kan Tapperuse wat meer gepromoot worden onder deze doelgroep?

 

Per minuut betalen is ideaal voor kinderen die na schooltijd nog even een uurtje willen komen spelen of KidsZoo nog niet kennen en benieuwd zijn hoe het is.

 

Promoot je Tapperuse ook zelf onder je bezoekers of potentiële bezoekers?

Zeker. Geen van mijn concurrenten biedt de betaalmethode nog aan, wat mij een sterke positie geeft om ermee te adverteren. Dat doen we online, op onze website en op social media, maar ook in KidsZoo zelf. Bij de entree ligt een Tapperuse-brochure in de vorm van een mobile phone card en op de tafels staat een tafelkaart waarop de app wordt genoemd. In onze algemene folder staat tappen® vermeld als een van de betaalmogelijkheden en op 4 grote televisieschermen speelt er een filmpje af waarin Tapperuse voorbij komt. Mensen downloaden de app niet altijd meteen, maar reageren er leuk op. Het plant wel een zaadje voor de toekomst.

Sinds maart tappen® bezoekers bij KidsZoo, hoe kijk je terug op dit halfjaar?

Goed! Ik ben positief verbaasd over het aantal gebruikers, al genereert de app voor mij nog geen keiharde winst. Mensen betalen niet altijd het volle tarief, omdat ze korter blijven, maar dat vind ik niet erg. Het belangrijkste is dat ze tevreden vertrekken. Het komt wel eens voor dat een kind plotseling ziek wordt, valt of om een andere reden eerder naar huis wil. Niet altijd zijn wij daarvan op de hoogte en kunnen we het gezin tegemoetkomen. Als mensen dan het volle pond hebben betaald voor een uurtje, balen ze toch. Met Tapperuse rekenen bezoekers alleen af voor de tijd dat ze er zijn, ook als de dag anders verloopt. Dat geeft een goed gevoel.  

Heb je tips voor ons ter verbering van de app, de implementatie of het portaal?

Op de implementatie heb ik weinig aan te merken, dat ging snel en ook voor mijn medewerkers was het niet ingewikkeld. Over het portaal heb ik wel wat aanmerkingen. Zo zou ik wel wat minder willen klikken bij het uittappen van bezoekers. Ook ben ik wel digitaal aangelegd en lijkt het me handig om zelf wat meer te kunnen regelen, de roosters doorgeven bijvoorbeeld. Als KidsZoo nu gesloten is omdat er een hittegolf is, kan ik dat nog niet zelf aanpassen in het portaal. Gelukkig wordt er goed geluisterd naar mijn feedback. Het is leuk om een early adapter te zijn en zo veel inspraak te hebben in de ontwikkeling van Tapperuse. 

Welke Tapperuse locaties vind jij als gebruiker interessant en waarom? 

Ik heb zelf kinderen in de leeftijd van 12-15 jaar en ben daarom vooral geïnteresseerd in attractieparken. Deze heb ik ook als favoriet aangevinkt in de app, zo word ik op de hoogte gehouden. Tapperuse lijkt me extra handig als we in de buurt van zo’n park zouden wonen. Of als we op vakantie zijn en iets nieuws willen ontdekken. Ook kan ik me voorstellen dat als een locatie vernieuwende activiteiten heeft, zoals een pasgeboren diertje of een attractie, tappen® ideaal is. Ik ben ook benieuwd naar het effect van push-berichten hierin. Zelf experimenteer ik hier wat mee bij bezoekers die al binnen zijn. Als ze een bericht krijgen dat er een gratis kopje koffie of thee voor ze klaar staat, zijn ze blij verrast. 

Ben jij ook enthousiast geworden? Meld dan nu je locatie aan via onderstaand formulier en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

 

 

LEES HET VORIGE BERICHT
Interview Pamela Stolze, Avifauna