‘Pay per use’ straks niet meer weg te denken uit de vrijetijdsmarkt

De moderne consument wil gemak, goede service en bovenal flexibele consumptie. Gebruiken is het nieuwe hebben. Een trend die daarin thuishoort is ‘pay per use’ (betalen voor gebruik). Zo koop je geen nieuwe spijkerbroek, maar huur je die gewoon bij Mud-Jeans, betalen bedrijven niet meer voor lampen maar voor licht (Light as a service) en is parkeren per minuut al helemaal ingeburgerd (Yellowbrick). Kortom, klanten in een keurslijf dwingen met een verplichte bundeling van producten is voorgoed voorbij. Bovendien moet je alles met een mobieltje kunnen afrekenen. Wil je als bedrijf hierop inspelen en geen klanten verliezen, dan doe je er volgens deskundigen goed aan om ‘pay per use’ aan te bieden.

Pay per use waait over naar vrijetijdsindustrie

Flexibele consumptie-modellen zijn al jaren succesvol in de Telecom-industrie, maar nu waait het volgens Deloitte ook over naar andere markten. ‘Pay per use’ is volgens hen een win-win voor zowel klant als aanbieder. Klanten krijgen meer flexibiliteit, gemak en controle over de kosten, terwijl aanbieders voordeel hebben bij de voorspelbaarheid, schaalbare groei en verbeterde klantrelaties.

Bedrijven in de vrijetijdssector doen er goed aan om met de ‘pay per use’ trend mee te gaan. Hieronder drie ‘pay per use’ voorbeelden die laten zien waarom ‘pay per use’ straks niet weg te denken is uit de vrijetijdssector.

Voorbeeld 1: Zonder afrekenen de supermarkt uit bij AH

Een goed voorbeeld van ‘pay per use’ van Nederlandse bodem is het kassaloos winkelen bij de Albert Heijn. Bij twee winkels van de Albert Heijn kun je namelijk sinds september 2018 je mandje volgooien met boodschappen en de winkel uitlopen, zonder langs de kassa te hoeven. Of naar het politiebureau.

Klanten krijgen een speciale pas, een tap to go-kaart, die zij bij het schap moeten houden waaruit ze een product pakken. Ben je klaar met winkelen en loop je de AH uit? Dan wordt het bedrag vanzelf binnen tien minuten van je rekening afgeschreven. Android-gebruikers kunnen in plaats van een pas ook hun mobieltje gebruiken. Met deze tap to go-oplossing wil AH het betaalgemak voor de klant verbeteren en bovendien krijgt het kassapersoneel meer tijd om mensen op ‘de vloer’ te helpen.

Voorbeeld 2: Uber is groot geworden door ‘pay per use’

Bij Uber is ‘pay per use’ niet als extra service toegevoegd, maar staat dit juist aan de basis van het succes. Waar het ‘vroeger’ een heel gedoe was om een taxi te regelen, bestel je nu met 3 klikken een taxi naar keuze op je smartphone en wordt het bedrag automatisch afgeschreven.

Niet alleen het gemak, maar vooral ook de keuzevrijheid heeft gezorgd voor de enorme populariteit, aldus Annet Aris (hoogleraar digitale strategie). Bij een traditionele taxistandplaats móét je bijna wel de voorste taxi in de rij nemen, tenzij je zin hebt in boze chauffeurs. Bij Uber kun je zelf gemakkelijker een chauffeur uitkiezen. “Als je klanten in een keurslijf dwingt, of hen een verplichte bundeling van producten voorschotelt, bied je concurrenten ruimte.”

Voorbeeld 3: Geen parkeerstress meer met apps als Yellowbrick

Wat deed je als je jaren geleden een afspraak had in hartje Amsterdam en je slechts een paar euro op zak had voor de parkeerautomaat? Dan riskeerde je of een hoge boete of je kwam te laat, omdat je eerst muntgeld moest regelen. Bovendien was het vooraf altijd lastig inschatten hoe lang de afspraak zou duren. Je betaalde dus of te veel of je kon nog een keertje munten bijgooien.

Dit probleem hebben parkeerapps opgelost. Door ‘pay per use’ apps als Yellowbrick, betaal je gemakkelijk met je smartphone en alleen voor de minuten dat je gebruik maakt van de parkeerplek. Was het de eerste jaren nog wennen. Nu heeft bijna elke Nederlander wel een parkeerapp, vanwege het betaalgemak, de verminderde parkeerstress en rompslomp.

Tapperuse pioneer in de vrijetijdssector

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt wel dat consumenten zich dus niet meer vooraf willen committeren en vrijheid willen ervaren in hun keuzes. Bovendien willen ze alles kunnen afrekenen met hun mobieltje.

Voor deze moderne consument maken we met Tapperuse ook ‘pay per use’ mogelijk in de vrijetijdssector. In plaats van vooraf een dagkaart te kopen, betalen bezoekers met de app per minuut bij onder andere sauna’s, dierenparken, zwembaden, binnenspeeltuinen, klimbossen, musea en attractieparken. Met één klik maakt een bezoeker zelf tickets aan voor het hele gezin in de app. Hebben ze het na twee uurtjes wel gezien? Dan tappen® ze gewoon weer uit en betalen ze achteraf.

Nieuwe klanten en spontane bezoekjes

Locaties hoeven niet bang te zijn dat ze geld mislopen, omdat ze minder omzetten per bezoeker. Met deze app spreek je namelijk een hele nieuwe klantenkring aan die eerder niet kwam.

Een gezin met jonge kinderen blijft bijvoorbeeld vaak niet een hele dag in een park of museum hangen, omdat de jongste moet slapen of de oudste snel verveeld raakt. Het gevolg is dat deze doelgroep niet gaat. Met Tapperuse neem je deze drempel weg en gaat het gezin toch sneller een kijkje nemen. Vinden ze het niks? Dan stappen ze zo weer in de auto.

Ook spontane bezoekjes worden meer gestimuleerd. Want soms willen bezoekers alleen even de zeldzame kiwibaby in Avifauna zien en hoeven ze niet een heel rondje te maken. Of willen ze alleen even naar een museum voor dat ene nieuwe schilderij. Met Tapperuse stimuleer je dit soort spontane (herhaal)bezoekjes en verbeter je de klanttevredenheid.

Dynamic pricing

Bovendien hebben locaties de mogelijkheid om de prijs per minuut te verhogen of verlagen, afhankelijk van de drukte of weersomstandigheden. Deze vorm van dynamic pricing is al jaren zeer succesvol in de reisindustrie en zorgt voor een betere bezoekersspreiding en hogere omzet.

Vraag een vrijblijvend gesprek aan met een van onze sales managers. Zij leggen je graag alles uit over Tapperuse.

 

LEES HET VOLGENDE BERICHT
Voordeeluitje in de kerstvakantie
LEES HET VORIGE BERICHT
Sportief tappen®: per minuut betalen voor sport en spel